De nieuwste generatie Volkswagens, Audi’s , Seat en Skoda is uitgerust met SFD-beveiliging. Deze beveiliging zorgt ervoor dat het coderen van sommige modules niet zo maar mogelijk is. Om het coderen mogelijk te maken, moeten deze modules één voor één worden vrijgeschakeld met behulp van de fabriekssystemen van VAG. Voor sommige voertuigen van modeljaar 2024 past de Volkswagengroep een nieuwe generatie van deze SFD-beveiliging toe. Deze beveiliging wordt ook wel SFD2 genoemd.
De originele diagnosetester van Volkswagen, ODIS, heeft nog niet de mogelijkheid om de SFD2-beveiliging vrij te schakelen. Voor VCDS-Coding is het op dit moment daarom nog niet mogelijk om deze voertuigen te coderen. Door dit probleem kan VCDS-Coding bijvoorbeeld geen stuurapparaten met SFD2 aanleren of een trekhaak coderen of andere instellingen wijzigen. Aangezien het hier gaat om een probleem bij de fabrikant – de oorzaak zit in de diagnosetester – hebben dealerbedrijven hier ook last van.
Om te ontdekken of jouw auto dit ook heeft is dit vooral te herkennen aan het volgende:
Geeft je auto een melding als je te hard rijd en moet je deze elke keer uit zetten in je menu. Dan heb je een model 2025. Ook te herkennen aan de volgende PR nummers:
NI8 (NI8 = Zonder UNECE CS (R155) en SU (R156) met SFD2-SG)
NI7 (NI7 = Met UNECE CS (R155) zonder SU (R156))
NI9 (NI9 = Met UNECE CS&SU)
NI1 (NI1 = Met UNECE CS&SU).
Helaas kan op dit moment op deze modellen niet achteraf worden gecodeerd. Ook niet met Originele software zoals ODIS die wij ook in ons bezig hebben.
Of er een oplossing komt is helaas nog niet bekend maar houd de website in de gaten en indien het mogelijk is dan zal hier melding van worden gemaakt op onze website